עיצוב אתר – מתחיל כאן

כאשר בעל עסק מבקש להוסיף אתר אינטרנט לעסק, או לחלופין להחליף את האתר הקיים באתר חדשני ומעודכן, קיימת חשיבות גדולה כי יבין את תהליך העבודה המורכב של עיצוב אתרים. מעבר לרצון הקיים להבין מה עומד מאחורי ההשקעה שלכם באתר, חשוב שאתם הלקוחות, בהיותכם שותפים לתהליך, תבינו מה נדרש על מנת שהעבודה תניב בסופו של דבר אתר מרשים ואפקטיבי אשר ישמש אתכם באופן מיטבי ככלי שיווק מרכזי.

מכיוון שתהליך היצירה של אתר אינטרנט דורש ירידה לפרטים, דיוק ותיאום בין הגורמים השונים המעורבים בתהליך, חשוב שיהיה גורם אחד מרכז לכל ההפקה של הפרוייקט. השוק תחרותי ורווי וזה יכול ליצור בלבול בבואכם לבחור את אותו גורם שיממש את חזונכם ויקים לכם אתר לתפארת. רב הנסתר על הגלוי ורבים בעלי המקצוע השומרים ידע קרוב קרוב לחזה ומעדיפים לא לתאר את ״התמונה כולה״ ועם זאת להבטיח ש"הכל כלול" מבלי להסביר מראש למה אתם נכנסים ומה בדיוק תקבלו תמורת ההשקעה שלכם.

זהו בדיוק הרקע שבגללו חשוב לנו בIRITA לגלות שקיפות ויושרה מקצועית גם בנושא סבוך זה. אנו מאמינים כי חשוב לקרוא ולחקור את הדברים לפני שמקבלים החלטות מתי, היכן ועם מי להשקיע בבניית האתר שלכם – בדיוק כפי שעושים לפני קבלת החלטות כספיות אחרות.

10 שלבים להקמת אתר אינטרנט

לא בכדי נוטים לדמות את תהליך הקמת אתר לתהליך בניית בית. בהרבה מובנים יש הקבלה וקל יותר להמחיש את התהליך באמצעות דימוי זה. כך למשל, בדומה לתהליך בניית בית הרי שגם לפני בניית אתר אינטרנט עלינו להכין תוכניות ולצורך הכנת התוכניות אנו חייבים להגדיר מטרות וצרכים. אך אל חשש – בניגוד לתהליך בניית בית (שגם בו צברנו ניסיון כלקוחות…) תהליך בניית אתר אינטרנט הוא הרבה יותר קצר, פשוט וזול.

למעשה, המונחים "עיצוב אתרים״ ו-״בניית אתרים״ כשלעצמם אינם מתארים במדויק את אופן העבודה, ולצורך הדיוק נשתמש במינוח "עיצוב אתרים" לכל העבודה שתחת ידי המעצב ובמינוח "בניית אתרים" לתיאור מלאכת התיכנות של האתר על בסיס העיצוב. למען נוחות ההסבר בחרנו להמחיש את התהליך באמצעות 10 שלבים כמפורט להלן:

1. היכרות ואיסוף חומר
בשלב הראשון נבצע הכרות עם הלקוח בפגישה ונבצע איסוף חומרים רלוונטיים הייחודיים ללקוח: חומרים כתובים, חומרים חזותיים (צילומים, סרטונים וכדומה) וכל חומר אחר המעניק מידע על הלקוח. שלב זה מהותי להבנת סוג העסק, צרכי העסק, תהליכי העבודה בעסק, המטרות השיווקיות של העסק וקהלי היעד שלו (צרכים, הרגלים, תתי קהלים). תוך כדי כך, וכפועל יוצא, נכיר גם את המתחרים של העסק בשוק ונוכל לבצע השוואות שונות שיסייעו לנו בהמשך. במידה וקיים כבר אתר לעסק ו/או מערך שיווק אינטרנטי הרי חשוב להבין בשלב זה מה הצורך באתר חדש ואלו אתגרים עולים בעקבות הצורך לחדש אתר.

לאחר היכרות ואיסוף החומר ובדומה לתהליך מיתוג, עלינו למקד מטרות שיווקיות לקהלי היעד. זוהי מטרת העל של כל אתר – לכוון את הכלי השיווקי הענק הזה לקהל יעד מסויים ולהניעו לפעולה. חשוב למצוא את המסר המרכזי אותו אנו רוצים להעביר לקהל היעד והוא יהיה הליבה לפיתוח הרעיון השיווקי של האתר.

2. פיתוח רעיון שיווקי ואפיון
הרעיון השיווקי הוא הנותן את הקו המנחה להיררכיה של תכני האתר ולמבנה שלו וסביבו נתפר מבנה האתר. רעיון שיווקי הוא בעצם המסר אותו אנו רוצים להעביר לקהל היעד כדי להניעו לפעולה. האפיון כשמו כן הוא: קביעת המאפיינים של האתר כלומר קביעת התכנים של האתר והמבנה ההיררכי שלהם וקביעת המרכיבים שיופיעו באתר לפני שמעצבים אותם. כך, בתהליך האיפיון יוגדרו כל המרכיבים הפונקציונליים הנדרשים באתר ויקבע מיקומם. ההחלטה מה להציג באתר ובאיזה אופן להציג תיעשה בתהליך משותף עם הלקוח ועליה להישען על רעיון שיווקי ברור. האפיון חייב להיות מגובה ברעיון שיווקי שאחרת הוא יראה כמשהו טכני חסר ייחוד דבר שעלול לפגוע בבידול של הלקוח ממתחריו ולגרום ל"פספוס" קהל היעד.

בשלב של קביעת מבנה האתר נקבע גם הנרטיב קרי העלילה שמספרת את הרעיון השיווקי. בשלב זה אנו מתווים את התוכן, נותנים ניסוח ראשוני לכותרות והצעת הגשה לעריכת התכנים והמאמרים. זהו שלב חשוב שעל בסיסו ניתן אחר כך ליישם את התכנים הסופיים עם הניסוחים המדויקים (אם מטעם הלקוח או מטעם כותבים מקצועיים שאנו מספקים) ועם מילות המפתח החשובות לקידום האתר.
באתר Oasis Networks, לדוגמא, מבנה עמוד הבית מציג את הערך המבדל העיקרי של החברה – היותה גורם מקשר ומאחד בין חברות הלוויין המערביות לבין מקימי התשתיות שלהן בארצות מתפתחות. בהתאם לכך סודרו התכנים והמבנה. לקריאה מורחבת על אתר Oasis Networs ועל תהליך המיתוג של החברה הכנסו לכאן.

עוד דוגמא לרעיון שיווקי ומימושו ניתן לראות באתר זמן גליל מערבי. האתר מזמין את הגולשים להכניס תחומי עניין לסלסלה ובכך מאפשר להם ״לתפור״ לעצמם את הטיול הבא לגליל המערבי. הרעיון הוא כמובן לשווק לגולשים את תיירות הגליל המערבי ולמשכם לטייל דווקא בחבל ארץ זה. הנעת הגולשים לפעולה נעשית באמצעות מתן יכולת לכל גולש לתכנן את הטיול הבא שלו לגליל המערבי בנוחיות מירבית. לקריאה מורחבת על תהליך עיצוב האתר עבור זמן גליל מערבי היכנסו לכאן.

3. עיצוב 
העיצוב בא לממש ויזואלית את חזון האפיון. הוא נותן חיים לכל התכנית המבנית תוך שימת דגש על יצירת חוויית משתמש ייחודית לאתר עם התחשבות בנוחיות השימוש. בשלב העיצוב נעשה פיתוח של השפה החזותית והבאתה לכדי נוכחות מרשימה, זכירה ומבדלת על מנת לגבות את הרעיון השיווקי ולתת לו חיים חזותיים. בשלב הראשון יעוצב עמוד הבית בכדי להמחיש את הרעיון העיצובי הכללי. בעיצוב עמוד הבית נדרשת ירידה לפרטי פרטים של כל האלמנטים הקיימים באתר עד לרמת עיצוב הממשק (שפת כפתורים, מבנה באנרים, אופן פתיחת התפריט וכו׳). רק לאחר אישור עמוד הבית על ידי הלקוח מתקדמים לעיצוב שאר העמודים בזה אחר זה עד לסיום כל הפרטים באתר.

העיצוב מתבסס על ידע נצבר וטכנלוגיה עדכנית ומשתנה (חדשות לבקרים) הקיימת בתחום וזאת על מנת לייצר פתרונות מעניינים ויצירתיים. העבודה נעשית בתאום מלא עם המתכנת כדי למנוע בעיות טכניות למימוש בשלב בניית האתר. הדוגמא הבסיסית ביותר למשל היא הצורך לקחת בחשבון מבנה מסכים משתנה והתאמה למכשירי הטאבלט והסלולאר כבר בשלב העיצוב (אתר רספונסיבי).

4. הכנת מפרט
המפרט הוא ״הגרמושקה וכתב הכמויות״ של המעצב, ממש כפי שאדריכל היה מגיש תוכניות סופיות ואלו היו עוברות לקבלן המבצע. זהו למעשה מסמך המרכז את כל הקבצים וההנחיות לביצוע עבור המתכנת כדי לוודא רמת ביצוע מדויקת של העיצוב על ידו. מסמך זה מאפשר למתכנת להבין את כל התמונה במלואה ומאפשר למעצב לעקוב אחר הביצוע. הכנה קפדנית של מסמך זה על ידי המעצב תחסוך זמן והערות בתהליך הבנייה, תמנע אי הבנות ותסייע לשמור על יחסים טובים בין המעצב למתכנת בהמשך הדרך.

5. בניית האתר והפיקוח
בניית אתר היא מלאכת מחשבת מורכבת. בשלב זה על המעצב לוודא ביצוע מדויק על ידי המתכנת ולשים לב שלא ישכח דבר. בהמשך לנאמר בסעיף הקודם, על מנת להשיג תוצאה טובה חשובה זרימת העבודה ותקשורת טובה בין המעצב למתכנת. שלב זה הוא השלב המרגש ביותר בו בונה האתר מפיח חיים בעיצוב. כל האלמנטים שעד כה הומחשו באופן סטטי בלבד מקבלים חיים ומההסבר התיאורטי הם הופכים למוחשיים ומתחילים לזוז, להלחץ, לקשר ולהפעיל.

חשוב להדגיש שאמנם במבחן התוצאה הלקוח נהנה מ״העיצוב החי״ אולם יש דברים נוספים וחשובים מעבר לעיצוב: חשובה לא פחות בניית התשתית של האתר באופן אופטימלי על מנת להימנע כמה שניתן מבעיות כגון; טעינה איטית של עמודים, פריצות לאתר, אי התאמה לאינדקס של גוגל, סרבול בשימוש במערכת ניהול התוכן ועוד.

6. העלאת תכנים לאתר
העלאת התכנים הראשוניים נעשית על ידנו (על בסיס הנארטיב) על מנת להמחיש כיצד הכל ממוקם וערוך.

7. הדרכה על שימוש במערכת ניהול התוכן
כל אתר חייב במערכת לניהול תוכן שתעמוד מאחוריו ותאפשר ללקוח עצמאות מוחלטת בשימוש באתר ובתכניו לאחר הקמתו. הלקוח יקבל הדרכה על ידי המתכנת כיצד להשתמש במערכת, כיצד להעלות את התכנים הסופיים שיופיעו באינטרנט וכיצד לעדכנם. בשלב זה נדרשת גם אחריות מצד הלקוח – עליו להגיע מוכן לשלב הזה ולהזין תכנים בהקדם האפשרי וזאת כדי להימנע מעיכובים בהעלאתו הסופית של האתר לאוויר וחשיפתו לקהל היעד. מומלץ שלא לחכות לשלב זה ורק אז להיזכר שצריך לצלם ולכתוב  – רצוי לעבוד על התכנים במקביל לעיצוב ובניית האתר.

8. העלאת האתר לאויר
כאשר הכל מוכן אפשר לברך על המוגמר ולחשוף את האתר לציבור הרחב ובפרט לקהל היעד שאליו יועד האתר. זו העת להתפנות לשיווק ולפרסום ולהתחיל להניע את הכלי הזה ואת העסק קדימה. חשוב לזכור שהאתר הוא כלי שצריך להפעילו ולטפחו כל הזמן. אין לסמוך על ״האתר״ שיעשה את המלאכה לבדו ויביא לקוחות שכן האתר – על כל עצמתו השיווקית הרבה – אינו ישות עצמית אלא קשור וכרוך בהתנהלות השיווקית של בעליו.

9. ניטור, מעקב סטטיסטיקות וקידום
אכן סיימנו, אבל במובנים אחרים זוהי רק ההתחלה. במה דברים אמורים? כאשר האתר עולה לאויר ונחשף בפני העולם כולו, ניתן לבדוק הלכה למעשה אם כל התכנון המקורי של הרעיון השיווקי מתממש. האם באמת לוחצים על כפתור ה״שלח״? האם ממלאים את הטופס? האם יוצרים קשר דרך האתר? כמה אנשים נכנסים מהסלולאר וכמה מהמחשב הביתי? ישנם כלים שונים ומגוונים בשוק המאפשרים מעקב אחר כל הנתונים הללו. חשוב לדעת לנתח את הנתונים ולהפיק מהם את המירב. במקביל מומלץ לקדם את האתר במנועי החיפוש ובאמצעות קידום ממומן לפי הצורך ובהתאם ליעדים השיווקיים.

10. תיקונים ושדרוגים
לאחר שהעלאתם את האתר לאויר וביססתם את המערך השיווקי שלכם יש צורך לתחזקו, לעדכנו בתכנים חדשים ולעדכן בתמיכות טכנולוגיות חדשות הצצות מפעם לפעם. כמו כן יתכן ותוך כדי מלאכת המעקב הסטטיסטי והקידום תגלו שיש צורך ל״שפר עמדות״ ולבצע תיקונים ושינויים לטובת ייעול השיווק. לא ניתן לצפות הכל מראש ולכן רק כשהאתר באוויר מקבלים את הפידבק האמיתי. לפעמים שינויים אינם נדרשים כלל ולפעמים השינויים שנראים כנחוצים אינם אלא שינויים קטנים וקלים לביצוע והם שיחוללו פלאים – כך למשל החלפת צבע כפתור או שינוי בניסוח יכולים להשפיע באופן משמעותי על החלטות קהל היעד המבקר באתר שלכם.

תוספות  – מה ״לא כלול״

יש לשים לב כי הצעת מחיר שתקבלו להקמת אתר בדרך כלל אינה כוללת הוצאות כספיות נוספות הנחוצות להפעלת האתר: רכישת דומיין, הוצאות אחסון וגיבוי, רכישת גופן ייחודי לאתר (אופציונלי), רכישת תמונות או צילום תמונות, שרותי כתיבה (אופציונלי), עדכון תוספים למערכת, שרותי סליקה ואבטחה (במידה ויש מכירה באתר), קידום (אופציונלי), יישום שפה נוספת בכיוון קריאה הפוך (לפי צורך).

האם לא פשוט וזול יותר לבחור באתר תבניתי?

כן ולא. ישנן תבניות יפהפיות ועדכניות מבחינה טכנולוגית הנמכרות בעלות סמלית. אם יש לכם הבנה בתכנות ובעיצוב תוכלו להקים לעצמכם אתר בזיל הזול. היתרון של אתר תבניתי שהוא חוסך זמן ועלויות עיצוב ובנייה, אולם חסרונו בכך שהוא "חוסך" גם חשיבה רעיונית. אם כל הרעיון מלכתחילה הוא להשתמש באתר ככלי שיווק המניע לפעולה הרי שתתקשו בדרך כלל למצוא תבנית המתאימה "בול" למטרות השיווקיות שלכם ותאלצו להתאים את המטרות השיווקיות לתבנית הקיימת על המדף. אין ספק כי השימוש בתבנית מוכנה מצמצם מראש את היכולת שלכם לייחד ולבדל את העסק שלכם ממתחריו. יתרה מכך, דמו בנפשכם מצב אשר בו המתחרים שלכם בוחרים לאמץ את אותה תבנית בדיוק.

למרות האמור לעיל, ככל שהמטרה היא חסכון בעלויות הרי שאתר תבניתי בהחלט יכול להעניק פתרון, אך גם אז המלצתנו היא לבצע בחירה מושכלת ובכל מקרה להעזר במערך מקצועי מגבה ליישום התכנים שלכם באתר שכן תמיד נדרשות התאמות מסוימות בעיצוב ובבנייה שתאלצו לעשות גם אם בחרתם באתר תבניתי. עלות ביצוע ההתאמות של אתר תבניתי עומדת כמובן ביחס ישר למהותן ולמורכבותן.

וכך, אם נחזור לדימוי הארכיטקטוני שלנו, אתר תבניתי הוא כמו רכישת בית "מוכן מראש" לעומת אתר חדש שהוא כמו רכישת קרקע שעליה תבנו את בית חלומותיכם. אתם יכולים לבחור בית מוכן מראש (שרבים כמותו בשכונה) ולהחליט בעצמכם מה מידת השינויים שברצונכם לבצע בו בכדי שיתאים יותר לצרכים הספציפיים שלכם. אתם יכולים לעשות בו שינויים קלים או מהותיים בהתאם לתקציב שלכם.

אנחנו ב-IRITA מודעים לטווח המחירים הרחב ומעניקים שירות מוקפד גם בהקמת אתרים תבניתיים. הנה מספר דוגמאות לאתרים תבניתיים שעיצבנו:

סטודיו Free Spirit לעיצוב בגדים.

Herbiotic, אתר של אלון מרבר לטיפול בצמחי מרפא.

דבורה צרויה, מעצבת פנים.

לסיכום

כמו בכל תהליך עיצובי (עיצוב לוגו, קטלוג, אריזה, סרטון תדמית, דף נחיתה וכו' וכו') גם תהליך עיצוב אתר אפקטיבי ובנייתו לא יכול להיעשות מבלי שעומד ביסודו רעיון שיווקי חזק המגבה אותו. זאת מכיוון שאתר האינטרנט הינו חלק בלתי נפרד מהמיתוג של העסק. ללא הרעיון השיווקי האתר עלול להיראות טכני וחסר ייחוד דבר שיגרע מן הבידול של הלקוח וכמובן יפחית את משיכת קהל היעד לעסק. סטודיו IRITA מתמחה במיתוג (ולא רק בבנית אתרים מבחינה טכנית) ולכן תמצאו כאן את היכולת לפתח רעיונות מקוריים ויצירתיים התפורים במיוחד עבורכם כדי שתפיקו את המיטב האפשרי מהאתר שלכם.

אנו מקווים כי מאמר זה סייע לכם להבין כיצד אמור להיראות תהליך הקמתו של אתר אינטרנט. אם יש משהו שנותר לא ברור או שיש לכם שאלות נוספות שלא קיבלתם עליהן מענה, נשמח כמובן לייעץ:
077-7060901 irita@irita.co.il

מצ״ב מספר אתרים לדוגמא שהקמנו (רעיון, אפיון, עיצוב, בנייה):

שטיינר מכשירי שמיעה
האתגר היה לצאת מהקונספציה של מרפאה ולתת חזות של קהילה ובית תוך כדי הנעה למכירה:
http://www.steiner.co.il/

אומגה 3 גליל
משווקי אומגה 3 בגישה אחרת. באתר מרוכז מידע גדול לשרות הלקוחות, המתעניינים באומגה 3 ורוצים להרחיב את הידע כחלק מהמודעות שלהם בשימוש אומגה 3 בשגרת חייהם:
http://www.omega3galil.com/

בית טבע שורשים
החנות משרתת קהל לקוחות נאמן בתל אביב ותיירות מרפא מרוסיה ומיפן. הדגש הוא על צריכת מוצרי טבע כאורח חיים. המקום נחלק לאזור החנות ולאזור הקליניקה בחדרים האחוריים. כך גם באתר יש חלוקה לחנות ולטיפולים:
http://www.shorashim-store.co.il/

דנגו
מיתוג כולל לוגו – חלוקת האתר לשתי מחלקות מרכזיות, זו היוצרת (creative) וזו החוקרת (explore).
http://dan-go.co.il/

עופר לנדוי
שימת דגש על האישיות המרכזית, מומחית בתחומה, אשר מובילה את החברה ואת הייעוץ ללקוחות.
http://olbc.co.il/