דרך מוסף – על תהליך מיתוג סול תשתיות (וגם על התוצאה)

אחד האתגרים במקצוע שלנו הוא התהליך אותו אנו עוברים עם הלקוח. התוצר העיצובי מבטא את סופו של התהליך ומעיד על עומק העבודה שנעשתה.

כשלקוח מגיעה לפגישת היכרות הוא יודע מה התוצר הסופי שהוא מבקש – לוגו, כרטיס ביקור, אתר אינטרנט, פולדר, ברושור וכו׳, אולם הוא לא יודע מה תהיה הדרך להשגת התוצר. וכאן אנו נכנסים לתמונה, ומתווים את הדרך המשותפת שלנו עם הלקוח על מנת להגיע לתוצאה עם מסרים ממוקדים וברורים.

יוצאים לדרך משותפת

חברת סול תשתיות בע״מ, Sol Infrastructures LTD, היא חברה בצמיחה בתחום מאוד תחרותי – תחום האנרגיה הסולארית. היא מקימה תשתיות ענק החל משלב התכנון ועד לביצוע קפדני של כל הפרוייקט.
לא היינו מגיעים לרעיון ותוכן אם לא היינו ממקדים את מטרות החברה ומוצאים את הערכים המבדלים שלה על פני מתחרים. זה היה תהליך מרתק בו הלקוח הביא את המידע ואנו מיקדנו אותו לרשימה של ערכים ייחודיים לו:

אחד הדברים הראשונים שהתמקדנו בהם היה להגדיר בראייה לטווח ארוך את תחום העיסוק של החברה: לא רק אנרגיה סולארית אלא ״אנרגיה מתחדשת״, העוסקת בניצול כלל מקורות הסביבה (מלבד השמש) לייצור אנרגיה תוך שמירה על הסביבה. בכך למעשה אנו שמנו דגש על הערך המוסף של שמירת הסביבה ונמנענו מלהגביל את החברה להתפתח לעוד תחומי אנרגיה בעתיד.
ייחוד נוסף נגע לאופי של החברה, בעלת רוח צעירה, מעסיקה כוח אדם מאוד איכותי ומקצועי ומאוד קפדנית בביצוע שלה. בדרך כלל מדובר בביצוע פרוייקטים מלאים מתחילה ועד סוף ופחות בעבודות נקודתיות, מה שמאפשר לסול שליטה ובקרה על כל התהליך וראיית התמונה הכללית שתביא להצלחת פרוייקט.

בסיכום שלב המחקר והחשיבה המשותף לנו וללקוח גזרנו שלושה ערכים עיקריים: בטיחות, איכות, הקפדה ומתן דגש. על בסיס אלו התווינו את המסר העיקרי בסלוגן: "Achieve your goal with SOL".

שלב זה של מיקוד מסרים נותן את הבסיס לעבודת הבידול והמיתוג כולה. הרבה לפני שיש לנו שפה חזותית יש לנו מסר ממוקד לקהל יעד ובנוסף יש ביסוס לתכני החברה במבנה היררכי ברור. בסיום התהליך ברור איזה תוכן יעמוד בראש ואיזה תוכן יכנס לאזורים משניים יותר. משניתן הבסיס, עבודת עריכת התוכן לברושור ועבודת איפיון אתר האינטרנט נעשו ממוקדות ונוחות לביצוע.

עיצוב על בסיס הערכים והמבנה ההיררכי

מה נעים לגשת לעצב שפה חזותית חדשה כאשר יודעים מה המסר אותו אנו רוצים להעביר.
בנוסף למסרים היה צריך לקחת בחשבון את תכונות התוצר אותו אנו מעצבים: לאן הוא מיועד? מה השימוש הנעשה בו? באיזה גודל? לדפוס או לאינטרנט? מה הפורמט המתאים להנעת קהל היעד?

בבואנו לעצב את הלוגו של סול תשתיות בע״מ ראינו לנכון לייצר logotype. המטרה היתה לייצר את שם החברה בצורה וצבע ייחודיים וזכירים ושיראו טוב ממרחק על מתקני התשתיות שהחברה מקימה. יצאנו מצורה מלבנית פשוטה בעלת גודל קבוע איתה בנינו את האותיות בתלת מימד. המלבן הוא אלמנט בתשתית הבונה את האותיות ומאזכר גם את צורת הפנלים הסולארים. הבחירה הצבעונית נבעה מהרצון להרחיב את התחום לאנרגיה מתחדשת באשר היא ולכן כללה את גווני יסודות הסביבה – שמש, מים, אויר, אדמה, צמחייה.

ממוצר למוצר שפת המותג התפתחה. במוצרי הדפוס – כרטיס הביקור, הברושור והפולדר עיצבנו רקע בגוונים של אפור באמצעות הפאנל המלבני שמופיע בלוגו. החזרה שלו בגוונים שונים של אפור נותנת תחושה של חלל שמרחפים בו אלמנטים ומשמשת כרקע דרמטי ללוגו הצבעוני. הגוון הכהה של האפורים מבליט את הלוגו על גבי המוצר.

מבנה הברושור התבסס על המבנה ההיררכי ואופן הפתיחה שלו תאם את התוכן הכתוב עליו. באמצעות שני שלבי פתיחה מוכתב קצב הקריאה ונוצרת הובלה של הקורא אל המסר העיקרי בסוף הקריאה: פרישת הפרוייקטים החשובים /ההישגים של החברה במפה.

כל פרוייקט במפה סומן על ידי מטרה בצבעי הלוגו. המטרה מחברת את הסלוגן "Achieve your goal with SOL" ״להוכחות בשטח״, להישגי החברה. בצמוד לכל מטרה מצוינת כמות הKW שכל פרוייקט מייצר.

כאמור בבואנו לאפיין את אתר האינטרנט ידענו מהיכן להתחיל והתבססנו על תהליך העבודה עם הלקוח. בקרוב נעלה מאמר על תהליך העיצוב של אתר סול.

בראשית תהליך ניצב בפנינו אתגר שלא ברור עדיין מה תהיה תוצאתו. מניסיון אנו יודעים שבסוף יהיה תוצר טוב שישרת את הלקוח. אולם לא תמיד הלקוח יודע מה מצפה לו ולכן חשוב לנו להתוות את תהליך בשיתוף פעולה מלא עם הלקוח. אין קיצורי דרך. את הדרך חייבים לעבור יחד בכדי להבין את התוצר הסופי ובשביל להכיל אותו. בהמשך הלקוח יעשה שימוש בתוצרים וחשוב שהוא ידע מה עומד מאחוריהם ומה המסרים שהוא מעביר לקהל היעד שלו מבלי שיוכתבו לו תוצאות מראש.